Je perla nerost? A jak vlastně perly vznikají?
Ačkoliv se perla skládá především z uhličitanu vápenatého, není řazena mezi nerosty. Vzniká pod schránkami měkkýšů ze stejného materiálu, jaký tvoří jejich lastury nebo ulity.
15x
T-lymfocyty jsou bílé krvinky, které během svého vývoje migrují z kostní dřeně do brzlíku, v němž dozrávají. Mají důležité imunitní funkce – likvidují třeba nádorové buňky nebo buňky napadené viry.
Brzlík je jediným orgánem lidského těla (a nejenom lidského, platí to pro téměř všechny obratlovce), který je na vrcholu své aktivity v raném dětství. Od jednoho roku věku se jeho aktivní část, podílející se na dozrávání T-lymfocytů, zmenšuje zhruba o 3 % za rok. Asi od věku 40 let se pak zmenšování již v podstatě nefunkčního orgánu zpomaluje na přibližně 1 % ročně.
Určitou část dospělosti je tedy brzlík částečně aktivní, ovšem dramaticky méně než v dětství. Po 40. roce se zdá, že u většiny lidí v něm již žádné T-lymfocyty nedozrávají. Celá problematika je ale mnohem složitější: u některých obratlovců, jako jsou hibernující zvířata nebo přezimující žáby, se brzlík střídavě zmenšuje a zvětšuje.
Jaká je vůbec role brzlíku? Je zcela zásadní pro správné fungování imunitního systému. V kostní dřeni vznikají T-lymfocyty. Díky své schopnosti víceméně náhodně kombinovat určité kousky DNA mají na svém povrchu unikátní receptory, takzvané T-receptory. Některé z nich mohou reagovat i s normálními molekulami našeho těla, a zahájit tak autoimunitní reakci – napadení vlastních tkání.
Aby se této potenciálně velmi nebezpečné aktivitě T-lymfocytů zabránilo, jejich první cesta vede z kostní dřeně do brzlíku, kde se setkávají s našimi vlastními molekulami. Zde probíhá selekce: rozhoduje se, které T-lymfocyty přežijí a budou moci plnit svou imunitní funkci. Ty z nich, které v brzlíku něco rozpoznají, podlehnou programované buněčné smrti (apoptóze).
Do těla se pak dostávají výhradně takové T-lymfocyty, které umí rozpoznat jen molekuly cizí našemu tělu – například bakteriální nebo virové. Vypadá to, že téměř kompletní „armáda“ T-lymfocytů, kterou využíváme celý život, vzniká a „školí se“ již v dětství. Naštěstí jde o dlouho žijící buňky, schopné se podle potřeby dále dělit.
Chování brzlíku, tolik odlišné od ostatních tkání, je záhadou. Zkoumá ji mnoho imunologů a má několik možných vysvětlení. Nejvyšší aktivita brzlíku v raném věku (a jeho následné zanikání) nejspíš přímo souvisí s jeho funkcí při selekci T-lymfocytů. Představme si, že do brzlíku pronikne během našeho života bakterie nebo virus. Logicky by musela následovat likvidace T-lymfocytů, které umí tyto patogeny v těle rozpoznat a zničit. Příslušné mikroorganismy by pak byly během infekce do značné míry neviditelné a mnohem nebezpečnější než v situaci, kdy je T-lymfocyty dokážou odhalit.
Tato chybná reakce nejméně hrozí těsně před a po narození, kdy je novorozenec uvnitř těla za normálních okolností v podstatě sterilní. Riziko se však dramaticky zvyšuje v dalších letech, tak jak v našem těle probíhají nejrůznější infekce. Ochrana před postupným „oslepováním“ je zřejmě jedním z důvodů, proč svůj imunitní systém bouřlivě vyvíjíme hned na začátku života. S některými buněčnými typy si pak musíme vystačit až do stáří.
A teď konečně odpověď na otázku. Pokud jde o selekci T-lymfocytů, tak v dospělosti neprobíhá zřejmě nikde. Po zbytek života nám musí stačit buněčná populace vybraná v dětství.
Je třeba zdůraznit, že „dozrávání“ je výrazně komplikovanější proces, než bylo zatím popsáno, a zahrnuje nejen události probíhající v brzlíku. Ty se odehrávají na počátku života T-lymfocytů jako jakási nesmírně přísná a krutá školní docházka, kterou nedokončí přes 95 % testovaných buněk (podlehnou v brzlíku programované buněčné smrti).
Přeživší T-lymfocyty pak čeká velmi dobrodružný a nebezpečný život, závislý na řadě molekulárních buněčných setkání, která ovlivňují jejich osudy. Mnoho T-lymfocytů se nikdy nezapojí do žádné obranné imunitní reakce. Jiné se ovšem pomnoží do ohromné armády specialistů, jež nám v některých případech doslova zachrání život.
Ačkoliv se perla skládá především z uhličitanu vápenatého, není řazena mezi nerosty. Vzniká pod schránkami měkkýšů ze stejného materiálu, jaký tvoří jejich lastury nebo ulity.
15x
Sušení na slunci je především úsporou energie - sluneční svit sušený materiál zahřívá i významně nad teplotu okolního vzduchu.
7x
Proč je obloha modrá? Umí žirafa plavat? Mohou mít ryby žízeň? Vy to nevíte?
My vám to řekneme, zeptejte se přírodovědců!
Zajímá vás nějaký přírodní jev, který byste chtěli objasnit a vysvětlit? Dejte nám pár dní a my váš dotaz zodpovíme zde na webu, případně vám odpověď pošleme mailem.
Chcete-li určit rostlinu, zvíře nebo třeba houbu, pošlete nám kvalitní, ostrou fotku, na které budou vidět detaily těla. Napište nám také přesné místo nálezu.
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.