Je perla nerost? A jak vlastně perly vznikají?
Ačkoliv se perla skládá především z uhličitanu vápenatého, není řazena mezi nerosty. Vzniká pod schránkami měkkýšů ze stejného materiálu, jaký tvoří jejich lastury nebo ulity.
15x
U rostlin totiž můžeme o chování mluvit v poněkud širším smyslu než u živočichů. Za chování lze pokládat nejenom bezprostřední, rychlé odpovědi, typicky spojené s pohybem (kam by se dalo řadit třeba uzavírání průduchů při nedostatku vody, jímž se rostliny brání vadnutí), ale také poměrně pomalé děje vývojové. Ve starší literatuře se ostatně hovoří o „růstových pohybech“.
Rostliny na rozdíl od živočichů obvykle nemají pevný rozvrh těla. Ačkoliv jako snad všechna biologická pravidla, i toto má své výjimky – třeba časná vývojová stadia, například semenáčky s jedním či dvěma děložními lístky; to je ostatně znak natolik stálý, že podle něj lze rostliny i klasifikovat.
Pro rostliny je nicméně typická trvající schopnost zakládat nové orgány (například listy, kořeny, větve či květy) v průběhu dlouhých období až celého života. Děje se tak druhově specifickým, vrozeným způsobem, který však současně reaguje na podněty z prostředí – což by právě splňovalo výše uvedenou definici instinktu. Uveďme alespoň několik příkladů:
• Nadzemní části rostliny typicky rostou směrem vzhůru a za světlem (pozitivní fototropismus a negativní gravitropismus).
• Kořeny typicky rostou směrem dolů, za zdrojem vláhy a do tmy (pozitivní gravitropismus a hygrotropismus, negativní fototropismus). Dovedou též účinně přizpůsobovat svou architekturu (větvení) dostupnosti minerálních živin. Zejména schopnost vyhledávat vodu je vpravdě obdivuhodná, jak může potvrdit každý, komu někdy všetečné kořeny vnikly do kanalizace.
• Stavba rostlinného těla se průběžně přizpůsobuje vlivům prostředí – například zastíněné listy se svou vnitřní strukturou obyčejně liší od listů vystavených plnému slunci. Rostliny dokonce dovedou odlišit stín vrhaný „konkurencí“, tedy listovím libovolného druhu, od stínu vrhaného neživým předmětem; v prvním případě je fototropická reakce (růst za světlem) výraznější. Světlo odstíněné listy je totiž ochuzené o vlnové délky pohlcované chlorofylem, což se promítá do poměru červeného a dalekého červeného světla, který rostliny umí vnímat pomocí receptoru zvaného fytochrom.
• Dalším typickým příkladem vývojové odpovědi na vlivy prostředí, tentokrát mechanické, je vznik takzvaného reakčního dřeva. Jde o „předpjaté“ dřevo se zesílenými buněčnými stěnami. Vytváří se v mechanicky namáhaných místech, třeba u nakloněných stromů či na spojení větví a kmene.
• Rostliny rozmanitě, specificky a vrozeně reagují na poškození. To je u organismů, které se nemohou bránit útěkem, vlastně nutnost. Například napadení některými patogeny (původci chorob) může vyvolat „hypersenzitivní reakci“, při níž rostlina zahubí kus vlastního pletiva i s patogenem, který v něm hlodá. Je totiž lepší obětovat kousek listu, než dovolit bakteriální nebo houbové chorobě, aby se rozšířila.
• Některé vývojové reakce jsou i hodně složité a zahrnují zpracování více podnětů, přicházejících v určitém sledu v čase. Snad nejlepším případem je regulace kvetení, do níž se často promítá délka dne, ale také třeba průběh teplot. Řada rostlin, typicky ozimy, musí před vykvetením projít údobím nízkých teplot – tomuto jevu se říká vernalizace čili jarovizace, a je jedním z projevů paměti u rostlin.
Vycházíme-li z naší definice instinktu, je tedy v zásadě „instinktivní“ skoro všechno, co rostliny dělají, přestože termín instinkt se v rostlinné biologii nepoužívá. Zásadní rozdíl mezi rostlinami a živočichy je však v tom, že zatímco chování živočicha (zpravidla majícího hlavu, nebo aspoň centrální nervovou soustavu) je obvykle centralizované, u rostlin tomu tak není.
Rozhodování o směru růstu či o zakládání orgánů je především záležitostí vzrostných vrcholů, ať už nadzemních, nebo podzemních (tedy kořenových špiček). Rostlinu lze proto v jistém ohledu chápat jako „roj“ či „hejno“ těchto částečně autonomních jednotek. Ty spolu komunikují přinejmenším prostřednictvím hormonů, ale možná také elektricky. Velice zajímavý popis této interpretace podává v nedávném rozhovoru slovenský biolog František Baluška.
Ještě zajímavější otázkou pak je, zda lze chování rostlin redukovat pouze na „instinktivní“ děje, nebo zda se v něm uplatňují i složitější pochody. V poslední době se zejména zásluhou profesora A. Trewavase z Edinburghu do odborné literatury vrací úvahy o rostlinné inteligenci. Minimálně v tom smyslu, jako může být „inteligentní“ řekněme pračka – tedy ve smyslu „účelného“ rozhodování v rámci přizpůsobování se aktuálním podmínkám – o ní jistě uvažovat lze. Není však dosud jasné, nakolik jsou rostliny schopny při takovém rozhodování zohledňovat rovněž „vzpomínky“, tedy svou minulou zkušenost.
Ačkoliv se perla skládá především z uhličitanu vápenatého, není řazena mezi nerosty. Vzniká pod schránkami měkkýšů ze stejného materiálu, jaký tvoří jejich lastury nebo ulity.
15x
Sušení na slunci je především úsporou energie - sluneční svit sušený materiál zahřívá i významně nad teplotu okolního vzduchu.
7x
Proč je obloha modrá? Umí žirafa plavat? Mohou mít ryby žízeň? Vy to nevíte?
My vám to řekneme, zeptejte se přírodovědců!
Zajímá vás nějaký přírodní jev, který byste chtěli objasnit a vysvětlit? Dejte nám pár dní a my váš dotaz zodpovíme zde na webu, případně vám odpověď pošleme mailem.
Chcete-li určit rostlinu, zvíře nebo třeba houbu, pošlete nám kvalitní, ostrou fotku, na které budou vidět detaily těla. Napište nám také přesné místo nálezu.
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.