Život na toxických ostrovech
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
Propojení biologie a umění, to je výstava s názvem Niche Construction, která právě probíhá ve výstavním prostoru NoD v Dlouhé ulici v Praze.
„Člověk nedokáže ovládat přírodu kvůli její složitosti. Příroda funguje na úrovni a v rozsahu, které přesahují lidské pochopení. Má vlastní vnitřní pravidla a pokusy o její ovládání často vedou k nechtěným důsledkům…,“ píše se mimo jiné v tištěném průvodci výstavou Niche Construction, kterou do 14. září 2023 hostí galerie pražské kavárny NoD v Dlouhé ulici (v červenci a srpnu otevřena od úterý do soboty 18:00-01:00). Spolutvůrcem expozice je Jindřich Brejcha, biolog a zoolog z katedry filosofie a dějin přírodních věd Přírodovědecké fakulty UK. Druhou, uměleckou polovinu tvůrčího týmu Transparent Eyeball ztělesňuje Adam Vačkář.
Mezinárodní kurátorský projekt, pod nímž je podepsán biolog Jindřich Brejcha z Přírodovědecké fakulty UK a umělec a výzkumník Adam Vačkář, společně tvořící pod značkou Transparent Eyeball, představuje kolekci uměleckých děl českých i zahraničních umělců a odborných esejů řady předních českých biologů.
Galerijní mozaika – společné téma jejich dílků tvoří „niky“ – je složena ze sedmi děl. Ty – pokud se nechá – svého pozorovatele vtáhnou do světa biologických procesů a nestability ekosystému, zavedou jej do apokalyptické krajiny i na ostravskou haldu. Návštěvníka přimějí (alespoň na okamžik) uvědomit si dosah jeho každodenního počínání a zcela brutálně zhatí jeho niterný klid nasycený romantickou naivitou. Výstava zdaleka není určena jen evolučním ekologům, ostatně ti už všechno tuší a mnohé dobře a předem vědí…
Proč tedy – podle Jindřicha Brejchy – chtít výstavu o biologických procesech způsobujících proměnu prostředí a změnu chování organismů v něm navštívit?
„Kromě pocitů, které si návštěvníci výstavy odnášejí z vystavených uměleckých děl, v nich zůstanou informace z doprovodných komentářů, srozumitelných každému, tedy i laikovi. V nich odborníci, lidé pohybující se ve vědeckém světě, shrnují zkušenosti nabité v rámci svého bádání a vysvětlují procesy, které nás každým dnem v přírodě obklopují. To považuji za velmi ojedinělé,“ okomentoval expozici Jindřich Brejcha (mimo jiné též spolutvůrce výstavy Doba genová, která proběhla v Národním muzeu v roce 2019 – pozn. red.). A netajil uspokojeností ze spolupráce s Adamem Vačkářem: „Výstava vznikla v kolaboraci. On vymyslel umělce a společně jsme hledali, co jejich díla propojuje.“
A protože Jindřicha Brejchu máme spojeného především s želvami (magazín Forum: Želvy slaví svůj den, lidé jim však životy dosti ztrpčují), pak nikoho nepřekvapí plán, který nosí v hlavě: „Rád bych se pustil do výstavy, která představí přírodu, coby bezbřehou vzorkovnu; a zdaleka nepůjde jen o obrazce, které zdobí želví krunýře,“ přiznal usměvavý biolog. Po chvilce přemýšlení přiznal i to, že je v něm zhruba dvacet procent umělce; bez těch procent by se do výstavnictví pustil prý jen stěží.
Výstava Niche Construction není zdaleka prvním společným počinem dua Brejcha – Vačkář.
Umělecky smýšlející Adam Vačkář připustil, že v něm je zase dvacet procent biologa. A doplnil: „Spolupráce s Jindřichem mě velice baví, věřím, že je to vzájemné. Já v umění vidím problém, často v něm chybí narativ a lehce sklouzne do formality. Biologie je plná spletitých schémat a unikátních příběhů, pohybujících se po zcela jedinečných trajektoriích. Je v ní naprosto odlišná logika, což mě fascinuje,“ řekl sympatický umělec.
Než se do výstavy v NoD pustili, prý se vzájemně trochu oťukávali: „Máme za sebou dvě sympozia. Podařilo se nám na ně získat osobnosti z biologického světa opravdu z celého světa. Oba systémy vědění – biologie i umění – jsou tak odlišné! Přitom vzájemná metafora, nadsázka a pocity, které přinášejí, jsou současné mladé generaci mnohem srozumitelnější,“ zamyslel se Adam Vačkář. Podle něj by na aktuální výstavu měl přijít každý, kdo chce zažít nové poznání a jít k němu napříč oborovým polem; příležitost má do poloviny září.
Vernisáž výstavy, která se uskutečnila 25. července (a odtud jsou i fotografie), si nenechal ujít ani profesor David Štorch, významný český biolog a ekolog. Ač ještě nestihl vidět vše, magazínu Forum sdělil své prvotní postřehy:
„Zaujal mě už samotný koncept Niche Construction, když mi jej Jindra Brejcha poslal. Musím přiznat: ano, věděl jsem, že jeho akční záběr je úctyhodný – věděla jste třeba, že pořádá i matematický seminář? –, já ho měl zařazeného jako neobvyklého biologa, kterého si lidé spojují převážně se želvami. No a výstava ukazuje, že je ještě extrémnější (s úsměvem).
Těžko posoudit, nakolik expozice zaujme širší, obecnou komunitu, která se nalézá mimo bublinu biologů. Ta je totiž velmi specifická. Doprovodné texty jsou čtivé, a i když se může na první pohled zdát, že jsou mnohé procesy v přírodě biologům notoricky známé, stejně – a to platí obecně – vždy přinesou něco nového a kolikrát i nepřijatelného. Že jsou zajímavé i pro umělce, může být jen přínosem.“
Marcela Uhlíková
Text a foto: Marcela Uhlíková
Odkaz na originální článek: https://cuni.cz/UK-6311.html?news=19305
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
Zrod krásných zelených tektitů, nalézaných především v jižních Čechách a na jižní Moravě, proběhl za velice dramatických okolností na západě dnešního Bavorska.
1x Geolog
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.