Život na toxických ostrovech
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
Aby se zaujetí pro přírodu stalo mladému člověku vášní a později třeba i povoláním, musí se v jisté fázi spojit s učiteli, kteří jeho nadšení rozvinou a upevní. K tomu slouží mimo jiné projekt Začni (si) s Přírodovědou.
A pokud dostane mladý nadšenec možnost poměřit své síly s vrstevníky a uspěje, je cesta k vědeckému životu již prakticky umetena. Naše fakulta proto otevírá své dveře nadšeným středoškolákům, kteří by rádi přešli od flirtu s vědou k pevnějšímu vztahu s ní.
Pedagogů ochotných věnovat nastupující vědecké generaci svůj vzácný čas, je na naší fakultě naštěstí celá řada a již druhým rokem jsou spojeni v projektu Začni (si) s Přírodovědou, který se začátkem nového školního roku objeví zájemci na stránkách a sociálních sítích Přírodovědci.cz. V jeho rámci si mohou studenti například vypracovat práci pro Středoškolskou odbornou činnost.
Dva z úspěšných účastníků SOČ i mentoringu na naší fakultě se nám podařilo vyzpovídat, věříme, že jejich příběh bude inspirací ostatním.
Eliška Rajmonová, Gymnázium ALTIS Praha - Přírodovědecká fakulta UK
Vojtěch Hýbl, Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi + The University of Edinburgh
Odkud pocházíte a kdy jste se začala věnovat oboru, v němž jste soutěžila?
E: Pocházím z Prahy a geologii jsem se začala věnovat v šestém ročníku osmiletého gymnázia, kdy jsem se poprvé zúčastnila soutěže SOČ. V té době jsem se rozhodla, že po maturitě půjdu studovat právě geologii.
V: Bydlím v Benátkách nad Jizerou, ke geologii jsem si našel cestu v prvním ročníku gymnázia.
Jakého umístění jste dosáhl/a v soutěži SOČ?
E: Soutěže SOČ jsem zúčastnila celkem třikrát. Vždy v oboru geologie, geografie. Pokaždé jsem se díky vítězství v krajském kole dostala do celostátního kola. S mou první prací jsem v celostátním kole skončila na 14. místě, o rok později na 2. a letos na 4. místě.
V: Na celostátním kole jsem se umístil osmý, byl jsem nominován na cenu České hlavičky a do širšího výběru na mezinárodní soutěže.
S kým z PřF UK jste na své práci spolupracoval/a a kdo Vás k němu přivedl?
E: Své poslední dvě práce jsem vypracovala pod vedením doc. RNDr. Kataríny Holcové, CSc., která byla v komisi v celostátním kole SOČ, když jsem se této soutěže zúčastnila poprvé. Ona sama mě oslovila a nabídla mi spolupráci na další rok. Nakonec jsem u ní psala práci v sedmém i osmém ročníku gymnázia.
V: S nápadem napsat SOČku přišla Dana Kuchaříková, moje profesorka na chemii, já jsem se pro něj nadchnul a spojil s dr. Jakubem Trubačem, vedoucím mé práce. Na teoretické části jsem spolupracoval s dr. Alžbětou Danielisovou z Archeologického ústavu AV ČR.
Jaká byla role vašeho mentora z PřF UK? Co přesně jste se při práci naučil/a?
E: Docentka Holcová mě zasvětila do studia mikropaleontologie, konkrétně do světa foraminifer. Poskytla mi literaturu, ke které bych se jinak nedostala, umožnila mi práci s přístroji a samozřejmě mě vedla při vlastním psaní práce. Díky ní jsem se naučila, jaké má mít taková práce náležitosti, jak pracovat se vzorky a konkrétními daty.
V: S Kubou jsem měřil izotopické složení olova v keltských loukoťových kolečkách na hmotnostním spektrometru. Naučil jsem se základy práce se spektrometrem, analyzovat výsledná data a porovnat je s dostupnými informacemi o distribuci izotopů olova v Evropě.
Jaké mezinárodní soutěže jste se účastnil/a a jaké jsou vaše zkušenosti z ní?
E: Zúčastnila jsem se celosvětové soutěže CASTIC (China Adolescent Science Technology and Innovation Contest), která se letos konala v Macau. Samotná soutěž byla náročná, ale jsem velmi ráda, že jsem měla možnost být její součástí. Určitě jsem získala mnoho nových zkušeností v prezentování a komunikaci v cizím jazyce. Samozřejmě jsem navázala kontakt s některými soutěžícími, což byla asi ta nejhezčí stránka soutěže.
V: Byl jsem vybrán na Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), který se konal v americkém Phoenixu. Mile mě překvapilo, jaký zájem měli o můj projekt jak porotci, tak návštěvníci z řad veřejnosti. Rozhodně to byla jedinečná zkušenost.
Je něco, co byste chtěl/a vzkázat Vašim následovníkům na středních školách ohledně přípravy, účasti v soutěži i spolupráce s mentorem?
E: Ti, co se chtějí zúčastnit podobných soutěží, musejí počítat s tím, že je to bude stát mnoho volného času a jestliže spolupracují s mentorem, je potřeba vynaložit o to víc úsilí. Pokud se vám navíc podaří dostat se na zahraniční soutěž, poznáte také nové země, jiné kultury a získáte zkušenosti, které jinde nezískáte. Zjistíte tak, že vynaložený čas stál rozhodně za to.
V: Hlavní věc je nebát se do jakéhokoliv výzkumu pustit, pak už je to jen o vytrvalosti a nadšení pro věc. Pokud tedy někoho daný obor baví, není nic lepšího než kontaktovat profesionála - z vlastní zkušenosti vím, že jsou velmi ochotní s nezkušenými středoškoláky pracovat.
Eliška - medailonek
"Narodila jsem se v Praze a studovala jsem na Gymnáziu ALTIS, kde jsem se jsem se zaměřila na biologii a posléze na geologii. O geologii jsem se začala zajímat, když jsme ji probírali ve škole a o dva roky později jsem začala psát svou první geologickou práci o oblasti Jílové u Prahy. Následující dvě práce se zaobírali problematikou foraminifer a jak je lze využít za použití izotopové analýzy. Letos začínám studovat obor geologie na PřF UK. Zatím obecnou geologii a později uvidím, jakým směrem se zaměřím. Ve svém volném čase se věnuji hudebním aktivitám. Konkrétně baletu, zpěvu nebo hře na klavír. Ráda také čtu, nebo si chodím zaplavat."
Vojtěch - medailonek
"Narodil jsem se v Praze, vystudoval jsem Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Ke geologii mě přivedla Mgr. Jana Maršounová o hodinách zeměpisu a u vědy jsem pak už zůstal. Kromě geologie se zajímám o archeologii, geografii a astronomii. V září 2019 nastupuji na obor Geology na The University of Edinburgh, kde bych se rád specializoval na vulkanologii nebo geochemii. Ve volném čase rád hraju tenis, jezdím na kole, cestuji a fotím."
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
Zrod krásných zelených tektitů, nalézaných především v jižních Čechách a na jižní Moravě, proběhl za velice dramatických okolností na západě dnešního Bavorska.
1x Geolog
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.