Život na toxických ostrovech
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
"Kdyby pulec neměl oči, tak by nevěděl, kam plave". Fotoreportáž z kroužku ve fakultní školce Rybička.
Je krásné jarní počasí a paní lektorka Zuzka v rámci přírodovědně zaměřeného kroužku pro malé přírodovědce a badatele bere děti ven do botanické zahrady, aby zkoumali život v tůňkách a malých vodních nádržích. Děti mají s sebou lupy, jednoduché určovací klíče, cedníky, misky, kreslící potřeby. Cestou se proběhnou botanickou zahradou, mrknou na holuba hřivnáče, zkontrolují nově vyvěšené ptačí budky a už se blíží k vodě.
„A jak dělá taková rosnička, vzpomenete si?“ vyzývá děti cestou Zuzka.
„Brekekekeke“ odpovídají děti a smějí se, sotva dojdou k bazénku. Zuzka vyndává jednoduchý plánek botanické zahrady a děti na něm ukazují, kde zrovna jsou a kdo si vzpomene, tak i kde byli minulý týden. „Klárko, pamatuješ si, co jsme viděli minule u rybníčků?“
„Žáby a vajíčka“, odpovídá Klárka, „pulečky jsme ještě neviděli“.
Tak schválně jaké to bude dnes.
„Zastavte se!“ rukama naznačí Zuzka, „tamhle chodí jeden návštěvník rybníků“. „To je kachna divoká“, pohotově doplní Anežka. „A nenapadne nás, když je divoká?“ zkouší nás Sam a šibalsky se přitom usmívá.
Zuzka dětem připomene, jak s cedníkem pracovat, jak se naklonit, aby dokázaly udržet rovnováhu a nemuseli jsme je lovit z tůněk místo živáčků. Všichni pracují s vesmírným zaujetím.
„Pojďte mi ukázat, co jste ulovili“, pobízí po chvilce děti Zuzka a následuje instrukce, aby si každý vybarvil dle fantazie svou žabku na obrázku a pod ni namaloval pulce podle vlastního živého modelu.
„Jak takový puleček vypadá?“, ptá se Zuzka dětí, zatímco kreslí a vybarvují. „Má pulec také očička?“ „Jo, má“, odtuší děti, „jinak by nevěděl, kam plave.“
„A co jedí pulci, přijdete na to?“ Děti chvíli soustředěně pozorují život v bazénku. „Cucají řasy“, řeknou.
„Ano“, zaraduje se Zuzka, „mají takový škrabací zobáček jako želva a řadu malinkatých zoubečků“.
Vybarvování pokračuje. „Já budu mít žábu černou a žlutou nebo oranžovou“, hlásí hrdě Vojta. „Jako to bylo na výstavě“. „A víš, Vojto, co to bylo za žábu, vzpomenete si někdo?“, navazuje na dobrý podnět Zuzka a Vojta pokračuje: „kuňka žlutobřichá. A je trochu jedovatá.“
„Můžeme si pulečka také vybarvit, jak chceme?“, ptají se děvčata. Hnědočerná je sice také barva, ale tady teď jasně vítězí vlastní výtvarná invence.
Hovor se stočí zpět na žáby. Děti zkouší napodobit kuňku, ale nakonec to sklouzne k oblíbenému „brekekekeke“. „Tak dělá rosnička“, připomíná dětem Zuzka. „Sedává na keřích a stromech, má radši sluníčko“. „Jako vodník“, výsknou děti, „a taky dělá bre ke ke ke“.
Ondra domaloval svoji žábu a vysvětluje nám: „Moje žába mění barvu: ve vodě je modrá, na suchu potom červená, aby odháněla nepřátele“.
Nakonec jsou pulci vypuštěni, pastelky uklizeny a vracíme se do školky, kde děti začaly vytvářet plakáty rybníčků, postupně do něj nalepily své žáby a pulečky a pokračovaly s dalšími vodními tvory.
fotosoutez-veda-je-krasna-2015.doc
Více informací o aktivitách přírodovědně zaměřené školky naleznete na: www.skolkarybicka.cz, předběžně své děti ve věku 4-9 let můžete hlásit již nyní na tel. 734 179 878 (Petra Černá) nebo mail petra.cerna@natur.cuni.cz.
Budeme rádi, když se k nám připojíte.
Petra Černá
Půdy kontaminované těžkými kovy se zpravidla nacházejí v okolí důlních ložisek, skládek nebo továren. Méně se však ví, že podobně toxická stanoviště se v přírodě vyskytují i zcela přirozeně.
2x Biolog
Zrod krásných zelených tektitů, nalézaných především v jižních Čechách a na jižní Moravě, proběhl za velice dramatických okolností na západě dnešního Bavorska.
1x Geolog
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.